Friday 18 January 2013

Usrah Hati ke Hati 2



nurtarbiyyahstory.com

17/07/2012
Hari ini, saya sangat terkilan dan berbaur sedih dan rasa diri disayangi dan ada juga rupanya kawan-kawan yang mengambil berat akan diri ini yang banyak kekurangan .... sebab kawan-kawan saya menasihati saya tentang apa yang kurang dan silapnya diri ini di pandangan mata mereka... yang terhantuk lagi kaum lelaki yang menasihati saya... huhuhu..Ya Allah, adakah saya hina dan bodoh dipandangan mereka..  tak sangka mereka terlalu mengambil berat akan diri hambaMU ini... mereka menerangkan satu persatu akan yang perlu saya ubah dan terasa saya telah mencemarkan maruah perkataan “DAKWAH” di kalangan mereka... tak sangka mereka meyayangi diri ini walaupun saya seringkali menyangka buruk terhadap mereka huhuhu... Ya Allah ampunkan doa saya.. betul ya Allah.. kita jangan bersangka buruk, jangan mengecilkan dan merendahkan orang lain, jangan menghinakan sesuatu kaum.. kerana boleh saja dan tak mustahil mereka lebih baik dari kita.. huhuhu...

Sangat bersyukur hari ini kerana dapat satu motivate dan dorongan serta semangat dari kawan-kawan untuk saya bangkit berjuang...  benar kata mereka dan saya perlu ada jadual harian saya untuk belajar... ! saya tak nak mereka lihat seorang da’ei sebegini rupanya... InsayaAllah dengan panduan dan kerjasama dari teman-teman saya akan maju jaya kehadapan dan terus menonjolkan ciri dan kekuatan “DAKWAH” itu di pandangan mata mereka... agar mereka pun yakin akan JALAN ini dan Qudhuha Hasanah pun berlaku dengan sendirinya kerana mereka lebih tahu dari saya...

Memang ia tamparan HEBAT lagi MENUSUK ke hati dan perasaan saya atas apa yang mereka perkatakan.. huhuh... Ia satu NIKMAT di hari ini... cukup membuka mata, menyedarkan, dan dorongan yang ditunggu  oleh penmgetahuan secara umum walaupun nampak “Remeh” namun ia sangat menusuk ke hati dan pemikiran agar sentiasa bersedia ditegur oleh manusia kerana ianya datang dari ALLAH SWT... Allahuakbar..!!!
Kesimpulannya, terima kasih kepada kawan-kawan saya... saya SAYANG antum.. Barakallahu feekum.. respondingnya adalah terserah kepada diri ini untuk menerima dan mempraktikskan agar membuahkan hasil daripada perubahan... Allahukbar, Subahanallah, Astagfirullah... Alhamdulillah..

Akan saya ingat sampai bila-bila nasihat yang mereka berikan... ia sungguh menyentuh hati pemikiran ini... mudahan dengan ini saya akan cekal dan teguh dalam membentuk perubahan dalam diri.. dan saya harus buang sikap malas, lemah longlai, sombong dan harus berubah sikap ke arah riang gembira, bergaul dengan sesiapa sahaja, dan rujuk dengan kawan tanpa ada rasa sengan dan malu kerana kita sama-sama BELAJAR...... huhhuhuhuh...... ?



27/07/12
Ya, Allah benarkah pengaruh kawan itu kuat...?
Ya, Allah kadang2 aku rasa keliru, mungkin sebab aku kurang faham..? kenapa ya, Allah aku tak serik-serik akan yg berlaku di sekitarku...? kenpa ya,Allah aku tak makan saman dosa huhuhu...

Aku ingin kan penjelasan dalam persoalan di benak fikiranku sejak akhir2 ini.. hhuhu.. ya, Allah bukan hamba menyesal dan mengeluh TAPI hamba merasakan ada perkara yg belum jelas lagi yg hamba teringin nak tahu apa penyelesaiannya.. ya Allah berilah hambamu ini pengetahuan dalam perkara ini...
Apakah hamba ini jumut sangat sehingga perkara seperti ini menjadi masalah yg menghantui emosi dan perasaan ini....?

Ya Allah hamba silap sebab masih lagi belum consisten dan comittet dalam melawan nafsu sendiri.... tolong hamba ya Allah huhu ;’(
Jangan biarkan hamba dalam kesesatan yg nyata dan perpanjangan...
Ya Allah hamba perlukan bantuan mu Ya Allah....
Tolong hamba ya Allah... hamba mohon... =( huhuhuhuh

Sungguh ya Allah semakin hamba mengorak langkah menuju mu
Semakin hamba rasa tersabar dan semakin banyak hamba tak tahu... Allahhuakbar..!
Ya Allah sungguh dunia ini hanyalah sementara penih dengan tipu muslihat, dosa yg nyata, memenatkan, melalaikan, mengalpakan, merumitkan dan menghiburkan dengan seksual antara lelaki dan perempuan...
Tapi Mengapa juga hamba sering terbuat dengan sengaja....
Hamba membiarkan diri ini terpesona dengan perhiasan dunia yg sementara


21/08/12
Dalam beberapa hari di rumah kak. Yat dan keluarganya banyak yang saya dapat ibrah. Baru sya tahu lain orang lain ragam, lain bangsa lain kepercayaan dan lain bahasa lain kefahaman...huhuhuhuh...
Bukan apa sar rasa ada pengikat antara bangsa nei dgn bgsa tu..negeri tu dgn ngeri ini.. macam-macam lah... sya pun tak tahu bagaimana nak cakap lagi yaa...

Tapi ia kadang-kadang sngt mencabar kesabaran sya.... rasakan macam nak pecah kesabaran diri namun Maha Tinggi Kuasa Allah..ALLAHU AKBAR..! sesungguhnya menguji hamba ini bukan sahaja menguji tapi meningkatkan pengalaman akan lumrah kehidupan dunia yang sementara.. dan Allah juga melatih diri ini ke arah kesabaran yg tinggi..Subanallah..

Saya bersyukur sangat dapat merasakan nikmt seperti ini... bukan smua org dpt rasakan sebegini rupa. 
Memang lah tak dinafikan agak sedih tak balik kmpg..rasa bersalah pun ada rasa..apa lagi rasa sedih..pertama kali raya perantauan. Tapi sya anggap nei sebagai latihan, traning untuk persiapan diri tuk masa hadapan... dan yg paling penting sya tak nak manjakan diri ini agar sentiada berdikari... kerana sya nei belum lg ke arah berdikari sendiri rasa blum cukup lg pgalaman di sarawak nei...  sya nak rasakan byk pengalaman dan latihan agar bila dah keja nnti saya bole konsisten dgn apa2 bentuk dugaan dan cabaran... Aamiin...


10/09/12
Rupanya hari ini adalah hari perpisahan kami sekelas dengan Miss Roziah... hampir aku tak sempat mengucapkan tahniah, terima kasih dan mohon maaf dengan miss.. huhuhu.... Biiznillah aku diberi kesempatan Allah untuk mengagahkan diri turun ke Jabatan Pengajian Sosial... hehehe... Alhamdulillah...
Terasa sebak dan sedih amat bila kali terakhir mendengar taklimat, nasihat dan galakan dari pensyarah yang kami kagumi dan hormat [Pengritik hebat]. Bukan kerana hanya dia seorang yang tegas dan ganas dengan sifatnya membuat kami takut tapi kerana ilmunya yang cukup kami banggakan yang berbeza dengan pensyarah yang lain. Ya Allah pengajaran Miss cukup terkesan dan terkena di hati kami adakah dia seorang yang taat kpd perintahMu.... Wallahualam.. mudahan begitu. Ya Allah aku teringin nak buktikan yg diri ini akan menjadi seperti dia yang hebat dari ilmunya...

Ya Allah aku bayangankan kalau miss menjadi salah satu orang yang memperjuangkan agama Islam dalam kehiudpannya ditambah dengan kebolehan dan kepintarannya yang Engkau kurniannya kepadanya... eloklah kiranya digunakan sebaik-baiknya untuk melakar dan membina tamadun Islam semula.
Allah sesungguhnya hidayah milikMu... aku tak berkuasa menentukan sesuatu mengikut kemahuanku.. aku hamba yang merancang dan berusaha.... Allahuakbar..! Engkau berikanlah  miss hidayah yang tak disangka-sangka datangnya.. aku mohon ya Allah... berkatilah dia, lindungilah dia dan berilah dia fikrah yang sebenarnya untuk dia jadikan sasaran matlamat untuk hidup.

Allah bolehkah aku menjadi seperti miss sedangkan aku sangat lemah dalam berbahasa Inggeris hatta bahasa yang lain... Teringin dan berazam InsyaAllah aku terus kuatkan hati... tergiang kata-kata nasihat miss kepada kami skelas “ jika ingan berjaya harus ada tabah.. displin.. dan sabar... yaa betul tuu... tabah, disiplin, dan sabar tuu sukar dilakukan selalunya manusia hanya hinggap di tengah jalan sahaja kerana tak sanggup menghadapi kesukaran menjalani ujian kehidupan... Allahuakbar..! kautkan sar Ya Allah agar ada keberanian mengajak miss kepada perjuangan suci lagi murni nei.. Aaamiiiiin.... Allahumma Aamiin...

23/09/12
Huhuhu, pagi yg mengeramkan... bukan apa, buka FB nampak kwn buka aurat, huhu.. Allah..! sedih berbaur geram aku dibuatnya... Ya, Allah inikah umat Muhammad yg Engkau pernah nyatakan dahulu.. kesudahan yg hina lg jijik.. bukan jijik pada di awal proses pensenyawaannya malah, kejijikan dan kehinaannya terserah pada sikap dan sifat yang melampau batas... YA ALLAH.. bagaimana aku mengubah mereka ini... huhuhu.... gerammmm!!!!!

Seolah-olah aku tak dapat menerima ini semua berlaku.... alhamdulillah atas nikmat iman dan Islam Engkau memberiku HidayahMU, menjadikan hati dan naluriku membenci dunia.... huhuhhuhuhuhuhuhuhuhuuhu...
Ya Allah, kini aku sudah bebas dri segala perbuatan yg Engkau hinakan... mudahan hati hambaMU ini akan istiqamah dlm perjuangan Islam,, hamba serahkan urusan jodoh, rezeki dan semuanya kpd Mu Ya Allah.... hamba ingin fokus dn serius dlm DnT ini... tolong dan bantu hamba Yaa Allah.... :D

‎" Kerana hati sentiasa berbolak-bali..Kerana iman yang sentiasa ada turun dan naiknya..Atas sebab itu, diri sentiasa perlu ditarbiyah!..Dibasahi dengan ruh2 iman dan Islam..Supaya terbit rasa 'izzah di dalam jiwa setiap hamba Allah!.......
Pengalaman mematangkan kita, kesalahan juga mematangkan diri untuk membetulkan diri agar lebih berwapada lebih-lebih lagi soal kehidupan yang belum menjanjikan kebahagian namun janji Allah itu pasti...! Aku yakin..Allahuakbar..! :D

Up