Sunday 28 April 2013

Keberanian Da'ei


Dalam kehidupan ini, tidak bermakna andai hidup ini tiada dugaan dan ujian. acapkali mendapat ujian yang sikit dan remeh-temeh kita mengeluh sedangkan Allah datangkan mengikut kemampuan hambaNYA. kenapa Allah uji kita..????
siapa kita..?? seorang guru, doktor, penjual kuih, menteri..????
jawapannya kita adalah hamba kepada Allah..! hamba yang sentiasa menuruti segala perintahNYA ddan melanggar segala laranganNya. kita hendaklah menanamkan rasa hamba pada diri kita. Andai kita tidak merasakan hamba pada diri sendiri, maknanya kita sudah mula sombong dengan diri sendiri, angkuh dan bangga dengan perkara yang kita buat... adakah kita berhak ke atas itu semua.. sebabnya kita hamba dan kita tidak berhak membantah dan menolak segala yang diperintahkan Allah.. InshaAllah ada kebaikkan daripada perintah yang Allah kehendaki kita melaksanakannya..

Bayangkan lah, dunia ini tanpa SOLAT lima waktu pada Allah.....
Apa lah tujuan dan matklamat hidup kita sebenarnya jika solat kita tidak Allah perintahkan untuk hambaNYA.. tidak kah kosong hidup ini, tidakkah sunyi dan kabur matlamat penciptaan manusia itu sendiri..? renungkanlah wahai akhowati/ikhwah.. andai hidup tanpa ujian tidak bermaknalah tahap pencapaian penciptaan manusia terhadap Maha Pencipta..

Keberanian dalam berkata-kata sangat wajib kita ada pada diri sendiri dalam membenarkan dan menjelaskan yang haq dan menidakkan kemungkaran dan kekufuran dalam diri kita. Berani menyuarakan yang haq walaupun pahit yang ditelan akhirnya namun demi Mahabba Allah kita rela dan redha melakukan perubahan diri, masyarakat Islam dan perkembangan Islam.. Allahu akbar..!
Andai kta tahu dan faham akan kebenaran perlu ditegakkan mengapa kita harus malu dan takut menyuarakan kebenaran yang hakiki dan realiti kehidupan sebenarnya,. jika kita tidak menyatakan kebenaran yang sebenar di dunia, kebenaran di akhirat akan terungkap.. Namun, bagaimana dengan tanggungjawab kita di dunia dalam meyuarakan haq Allah di atas muka bumi ini...? malukah kita menengakkan kebenaran yang terang-terang kebenarannya sudah terbukti dan nyata dan jelas.. haram dan halal itu juga jelas dan nyata tapi masih ada yang tidak mengendahkannya itu semua.

Kadang-kadang kita perlu bersikap kasar dan menyuarakan perkataan yang pedas dan tajam kepada segelintir manusia yang hatinya kering dan keras yang tidak pernah basah dengan nasihat dan teguran yang menampar hati sehingga membuatnya terfikir.. sesungguhnya beruntung bagi mereka yang berfikir..!
Mahabbah Allah.. segalanya kita mampu lakukan hanya kerana semata-mata dambahkan Mahabbah Allah, redha Allah dan kasih sayang Allah... Kenapa perlu kita takut pada manusia...? kenapa harus kita takut menengakkan keadilan dan kebenaran..? kenapa hendak ragu-ragu menyatakan haq Allah...?
Sedangkan kebenaran tetap kebenaran yang hakiki, kalau tidak terungkap di dunia kebenarannya akan terungkap di akhirat juga kan..!

Beranilah demi Mahabbah Allah, berani menyuarakan haq Allah, berani berhadapan dengan orang yang hatinya keras dan kering dan degil.. kita yang faham hendaklah mendekati dan menyedarkan orang-orang seperti ini bukan kerana menjatuhkan maruah atau menonjolkan kealiman tapi kerana redha Allah dan Mahabbah Allah kita inginkan di akhirat nanti.. InshaAllah
Niatkan hati kerana Allah bila mana kita nak berhadapan dengan orang seperti ini, siap-siagakan diri menerima tohmahan dan pukulan kata-kata hinaan dan cacian dari mereka dengan hikmah dan berdoa kepada Allah..
Jangan endahkan, jangan kisah apa yang mereka cuba katakan untuk melemahkan dan menindaskan kita dengan perbuatan atau percakapan dan tidak perlu takut pada MANUSIA....Yang penting kita ada Allah yang sentiasa di sisi bagi orang-orang yang beriman. Tidak perlu menjaga hati sahabat kita sehinggakan kita mudah ditindas dan diperlekehkan begitu hina. Tidak kisah apa sahaja pandangan mereka terhadap kita. Yang penting kita mengutamakan pandangan Allah terhadap perbuatan kita dalam meraih mahabbah Allah.. Allah lah segala-galanya dan Allah lah tempat kita meminta pertolongan dan tempat kita bersandarkan harapan..!
Kita hanya melaksanakan tanggungjawab kita sebagai hamba dan kahlifah selebihnya kita serahkan pada Allah yang menentukan. kita sebagai penyebab tapi bukan kita yang memberi hidayah pada seseorang untuk berubah mengikut acuan kita atau cita rasa kita dalam membentuk seseorang ke tingkat Individu Muslim..

Mahabbah Allah sungguh indah, manis dan suci bagi mereka yang menyucikan hati-hati mereka dengan haq Allah dan keimanan serta ketaqwaan kepada Allah..
demi mahabbah Allah, aku rela dan redha mengatasi segala kemungkinan ujian yang mendatang kerana aku tahu bagi orang-orang  yang menegakkan kebenaran pasti akan menerima ejekkan dan cacian seperti  yang berlaku dengan Rasulullah SAW dan para sahabat lainya...
Demi Mahabbah Allah.......!
Up