Monday 4 March 2013

Bulatan Ghumaisho' Ku


Assalamualaikum wbt,

hadek-hadekku sayang, dalam Usrah perlukan ketabahan dan kekuatan hati dalam diri.. Usrah bukan semberangan usrah, kita berUsrah atas dasar membina semula batas Islam dalam diri kita dan dalam jiwa umat Islam. Bukan semua yang berkeinginan masuk dan join usrah kerana usrah nei hanya mereka yang tabah dan kuat sahaja yang rela dan redha mengharungi jalan Allah.. Alhamdulillah kita adalah manusia terpilih. terpilihnya kita ketika berada dalam Jahiliyah dan terpilih juga kita ketika kita faham dalam Islam. (Hadis Logam).

Bulatan Ghumaisho' tetap lah teguh dan kukuh bila mana tiupan angin mengoncangkan badanmu sehingga engkau hampir tersungkur. Jangan merasa sedih bila mana orang lain mengejek dirimu yang ingin berubah teruskan..! berubah dan mengubah dunia.. Jangan kecil hati dan putus asa bila mana ada orang yang tidak mengikuti ajakkanmu. Tahukah wahai hadek-hadek Bulatan Ghumaisho' dirimu sangat diperlukan oleh umat Islam masa kini.. mengantikan pejuang-pejuang yang telah syahid dalam perjuangan dahulu kala... dirimu sebagai pewaris pejuang Islam.! Allahu akhbar..!

Wahai hadek-hadekku sayang,
masyarakat sekarang menghadapi sakit tenat... kebanyakkan mereka TAHU dan mengamalkan (I) besar.. dan cuma sedikit yang FAHAM dan mengamalkan (i) kecil. Adakah kita dalam kalangan yang sedikit itu...? atau adakah kita salah seorang yang dalam kalangan yang seperti buih-buih dilautan habis ditiup angin habis hilang begitu saja tanpa menyumbangkan harta dan nyawa untuk Islam.. 

Usrah tanpa dugaan, ujian dan halangan bukan Usrah namanya..
Usrah membentuk Individu Muslim yang kental dan cekal dalam melalui jalan yang sungguh cukup panjang ini...! Mind Setkan matlamat kita.. Kita milik Allah, Hambah Allah maka wajib beribadah menyembah Allah dan mengajak orang yang disekiling kita memahami Islam sebenarnya.. 


Jalan yang menyeru kepada amal ma'ruf nahi mungkar bukan mudah tapi percaya dan yakinlah Allah sentiasa ada dekat bagi mereka yang mengharapkan pertolongan Allah... Dugaan dan ujian dari keluarga, sahabat dan saudara-mara yang lain itu hanya sementara cuma.. ujian yang mentarbiyyahkan hati dan mematangkan diri dalam berhadapan dengan masalah dalam DnT.. Ana teringat naqibah ana perna mentadabur ayat berkenaan ujian. Allah berfirman:

"Dan sesunggunya, Kami benar-benar akan menguji kamu sehingga Kami mengetahui orang yang benar-benar berjihad dan bersabar di antara kamu dan akan Kami uji perihal kamu". (QS Muhammad: 31)


"Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan "Kami beriman," dan mereka tidak diuji". ? (QS Al-Ankabut: 2) 

Allah menguji tanda sayang pada hambaNya. Allah ingin melihat kesanggupan hambaNya yang mengaku sudah beriman padaNya adan chenta padaNya.. sesungguhnya mereka yang diuji mengikut kemampuan seorang hamba mengatasi masalahnya dengan meminta bantuan dari Allah diiringi usaha penyelesaian kepada masalah tersebut. 

Wahai Bulatan Ghumaisho',
Jangan merasa sedih lagi, nanti akak turut bersedih,
Kuatkan hatimu menerima tarbiyyah dari Allah, 
Jangan mengalah bagi meneruskan perjuangan di Jalan Allah
Sesungguhnya Allah sangat dekat di sisi kalian jika kamu mengetahui..
Uhibbuki Fillah abada abadan hadek-hadek.....................................................




Up