Sunday 7 October 2012

Makna Kehidupan 2


Kehidupan bukan yang digambarkan sebagai "Kehidupan Bahagia" bukan juga sebagai "Para Anbiya dan Para Sahabat" di satu-satu zaman. Tetapi zaman kini buatlah suasan zaman kini yang moden cumanya masih menggamalkan cara dan kaedah di zaman para sahabat menyebarkan Islam di seluruh dunia.
Yaa, sepertinya bermusafir, yaa harus berdakwah amal ma'ruf nahi mungkar.. pelik..???
Yang pelik itulah yang baik, luar biasa dari kebiasaan dilakukan oleh orang biasa... erhmm.. tersentak diri.. yeah,.. hehehe

Mari kita melihat firman Allah SWT:
"Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat: "Sesungguhnya aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi". Meraka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadika khalifah di bumi itu orang akan menumpahkan darah padahal kami sentiasa bertasbih dengan memuji Enkau dan menyucikan Engkau?" Tuhan berfirman: " Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui." [QS al-Baqarah:30]

Awal-awal lagi malaikat mengetahui sifat manusia ini yang suka membuat kerosakkan di muka bumi dan di sana-sini menumpahkan darah manusia tanpa ada sedikit pun belas kasihan. contoh apa yang berlaku di negara Islam yang sedang bergolak seperti Palestine, Syria, Rohinya, dan banyakkan lagi. 
Apakah ini dinamakan kehidupan.?? 
Apakah ini tujuan dan matlamat hidup hanya untuk membuat kerosakkan di bumi terchenta ini..???
Tanya pada diri sendiri, adakah ini kehidupan yang sebenar... sesungguhnya Allah Maha Mengetahui tiap-tiap menciptaan maklukNYA. 

komfirm pening.. Dush3... [+ pening lalat]
Nak bagi tahu yang hidup nei bukannya seperti robot yakni melakukan sesuatu perkara yang berulang-ulang tanpa ada apa2 perubahan pada diri, agama, masyarakat dan negara...
Bukannya nak menyeru supaya sentiasa bertasbih sepanjang masa seperti malaikat.. tidak... ! Aik perlu juga tapi tidak perlulah sampai tahap "Gaban". cumanya ada perkara penting lagi yang perlu kita lakukan iaitu menyeru..! berDakwah..! & menyantui hati-hati di luar sana agar tahu tujuan dan matlamat hidup sebagai khalifah dan hamba kepada Dia Yang Maha Esa. 

Nak bebaskan negara-negara Islam yang ditindas..! Ahh.. tak dengar, ulang semula...???? cyeah..
Semangat..! InsyaAllah, Jika semua orang yang diseru dan didakwah tahu makna kehidupan di bumi Allah ini pasti negara tunduk dan patuh pada perintah Allah. Maka lahirlah jiwa-jiwa yang sentiasa rindukan jihad fisabillah seperti para anbiya dan sahabat... itulah dikatakan cara dan kaedah hehehe..

Makna kehidupan lebih luas skop pengertiannya
Hati dan perasaan yang dapat mengerti makna kehidupan yang sebenar melalui persamaan fitrah manusia yang suka akan melakukan kebaikkan, suka akan kebaikkan pada semua disekililingnya...
Huhuhu.. Namun mengapa ada lagi di luar sana blur, pura-pura tak ambil tahu, memang jahil
Siapakah yang harus dipersalahkan..? pihak jabatan agama..? tidak benar sama sekali...!
Mari kita renung tanggungjawab diri sendiri... tanggungjawab sebagai ketua keluarga, insan yang perihatin atau manusia yang menambahkan redha Allah semata-mata membantu agama Allah untuk terus berkembang dan digunapakai dalam semua aspek kehidupan seperti para sahabat dahulu.
Apa sumbangan kita untuk malahatan ummah..?
Jawab sendiri pada hati, mata, telinga, dan tangan..
jeng-jeng...

Jangan biarkan diri diracuni fikiran hiburan Yahudi kerana badan sentiasa lemah untuk berjihad di jalan Allah...
Buatlah bentang pertahanan atau tembok besar China agar segala yang kurang baik dapat dihindarkan dan dijauhi agar semangat muda-mudi negara sentiasa bergobar-gobar mengajak orang lain mendekatkan diri pada Allah SWT..
Aaamiin..

Up